<--! -->

Τρίτη, 21 Μαΐου 2013

Καταγγελια του Συλλογου Προστασιας Περιβαλλοντος Ιωαννινων για το στιβο θαλασσιου σκι

Αξιότιμοι Κύριοι
Ο Δήμος Ιωαννιτών επί πέντε μήνες εκτελεί ένα πασίδηλα καταστροφικό έργο, την κατασκευή στίβου θαλασσίου σκι στον υγροβιότοπο Αμφιθέας, με παραπλάνηση ή την ανοχή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου και της Περιφέρειας Ηπείρου.
Μετά από καταγγελίες η Αποκεντρωμένη Διοίκηση με το (γ) σχετικό ζήτησε από τον Δήμο Ιωαννιτών την άμεση διακοπή των παράνομων χωματουργικών εργασιών και την αποκατάσταση της βλάβης στο περιβάλλον.
Πάρα ταύτα, ουδέν έπραξε η Διοίκηση για την αποκατάσταση της βλάβης. Αντίθετα, μη λαμβάνοντας μέτρα προφύλαξης, προχώρησε στην (δ) σχετική αδειοδότηση ως έργο δήθεν προστασίας – συντήρησης οικοσυστήματος, παραβιάζοντας την ευρωπαϊκή αρχή της προφύλαξης και της αποκατάστασης της ζημίας. Δηλαδή ενώ το έργο λόγω μη τήρησης της νόμιμης διαδικασίας αδειοδότησης και κατόπιν συνεχών καταγγελιών κρίθηκε από την ίδια τη Διοίκηση ως παράνομο, για το ίδιο έργο χορηγήθηκε η (δ) σχετική άδεια χρήσης νερού εκτέλεσης έργου, η οποία δηλώνει προσχηματικά ως σκοπό την αξιοποίηση υδατικών πόρων με την εκτέλεση έργου προστασίας – συντήρησης  οικοσυστημάτων (κοπή καλαμιών). Η προσπάθεια συγκάλυψης του παράνομου έργου είναι προφανής καθώς τόσο η «κοπή καλαμιών» όσο και  η δημιουργία στίβου θαλασσίου σκι «τυγχάνει» να έχουν ακριβώς πανομοιότυπες διαστάσεις, ήτοι 800 m x 80 m = 64.000 m2 (64 στρέμματα) και θέση στο ίδιο ακριβώς σημείο.
Η αναφορά περί «βελτίωσης των τόπων αναπαραγωγής υδρόβιων ειδών» στο (δ) σχετικό είναι επίσης καθ΄ όλα προσχηματική, καθώς οι εργασίες εκτελούνται την περίοδο αναπαραγωγής στον τόπο φωλεασμού απειλούμενων και προστατευόμενων ειδών της πανίδας (ορισμένα εκ των οποίων περιλαμβάνονται στο Κόκκινο Βιβλίο των Απειλούμενων Ειδών της Ελλάδας) και συνεπώς ακόμη και η κοπή καλαμιών δεν επιτρέπεται τουλάχιστον μέχρι και τον Ιούλιο.
Η χορηγηθείσα (δ) σχετική άδεια εκδόθηκε παρανόμως, όπως τεκμηριώνεται αναλυτικά  στην Προσφυγή του Συλλόγου Προστασίας Περιβάλλοντος Ιωαννίνων ενώπιον του Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ((ε) σχετικό).
Στην πράξη δεν κρατήθηκαν καν τα προσχήματα και οι εργασίες εκτελούνται μέχρι και σήμερα, απροκάλυπτα καθ’ υπέρβαση και αυτής της παράνομης χορηγηθείσας άδειας χρήσης νερού εκτέλεσης έργου διότι:
  1. Οι εργασίες δεν εκτελούνται με το μηχάνημα WATΕR MASTER του Δήμου Ιωαννιτών όπως μονοσήμαντα ορίζει η (δ) σχετική άδεια, αλλά εκτελούνται και εκσκαφές εκβάθυνσης με βυθοκόρο – ειδικό εκσκαφέα εκβάθυνσης λιμένων τύπου dragline της Περιφέρειας Ηπείρου.
  2. Οι εκτελούμενες εργασίες δεν αφορούν κοπή καλαμιών αλλά καθ υπέρβαση της (δ) σχετικής άδειας γίνεται εκρίζωση, εκσκαφές και εκβάθυνσηΥπήρξαμε αυτήκοοι μάρτυρες εντολών προς τους χειριστές των μηχανημάτων για εκσκαφές εκβάθυνσης βάθους 2μ.
  3. Η εκρίζωση και οι εκσκαφές απαγορεύονται όχι μόνο διότι δεν προβλέπονται στη (δ) σχετική άδεια, αλλά και από το εν ισχύ υπ’αριθ. Β.Δ. 249/29.4.1972«περί των επιτρεπομένων εντός των λιμνών αλιευτικών εργαλείων, προστασίας των υδροβίων φυτών και ρυθμίσεως της αλιείας εις τας λίμνας Παμβώτιδα και Ορεστιάδα», το οποίο επικαλείται και λαμβάνει υπόψη της η Διοίκηση στη χορηγηθείσα άδεια, ειδικότερα, το άρθρο 2 του Βασιλικού αυτού Διατάγματος, για την προστασία υδροβίων φυτών και λιμνών ορίζει ρητά και σαφώς ότι «1.Απαγορεύεται η εκρίζωσις των υδροβίων φυτών των λιμνών. 2. Επιφυλασσομένης της ισχύος της περιπτώσεως Β του άρθρου 2 του  Β.Δ. 142/71,  επιτρέπεται  η  κοπή  καλάμων των λιμνών και εις ύψος 20 εκατοστομέτρων τουλάχιστον από της ρίζης, δι`  αποφάσεως  του  οικείου Νομάρχου οριζούσης την ποσότητα το μέρος και την διάρκειαν κοπής».
  4. Από αυτοψία που διενεργήσαμε την Τετάρτη 15 Μαΐου 2013, διαπιστώσαμε, όπως είναι έκδηλο και από τις συνημμένες φωτογραφίες, ότι το βάθος του νερού στον καλαμιώνα Αμφιθέας στην περιοχή εκτέλεσης των εργασιών είναι περί τα 40 εκατοστά. Συνεπώς είναι αντικειμενικά αδύνατη η εφαρμογή της πρόβλεψης της (δ) σχετικής άδειας περί κοπής των καλαμιών, με τη χρήση πλωτού εκσκαφέα, για «διάνοιξη αύλακα μέσα στον καλαμιώνα ……..με μέσο βάθος 1 m».
    Δηλαδή επειδή στην έκταση του καλαμιώνα όπου εκτελούνται οι εργασίες το υφιστάμενο βάθος νερού είναι 40 εκατοστάδεν είναι δυνατή η διάνοιξη αύλακα μέσου βάθους 1m με κοπή καλαμιών, αλλά απαιτούνται υποχρεωτικά εκρίζωση και εκσκαφές.
  5. Από την αυτοψία που πραγματοποιήσαμε την Τετάρτη 15 Μαΐου 2013, προκύπτει ότι στην περιοχή που έχει σκάψει το πλωτό μηχάνημα WATER MASTER του Δήμου Ιωαννιτών το βάθος νερού κυμαίνεται από 1,4 με 1,6 μέτρα, ενώ στην περιοχή που έχει σκάψει η βυθοκόρος (dragline) το βάθος του νερού κυμαίνεται στα 2,5 μέτρα. Συνεπώς το βάθος του δημιουργούμενου παράνομα με εκσκαφές αύλακα ξεπερνά κατά πολύ το προβλεπόμενο 1 μέτρο.
  6. Πραγματοποιείται και επίχωση με αδρανή υλικά χωρίς αυτό να προβλέπεται από την (δ) σχετική άδεια. Η επίχωση πιθανότατα θα χρησιμοποιηθεί ως βάση έδρασης για κατασκευές όπως κερκίδες, πύργους παρακολούθησης των αγώνων, κ.α., κατασκευές στις οποίες έχουν αναφερθεί σε τηλεοπτικές τους δηλώσεις εκπρόσωποι του Ομίλου Σκι Παμβώτις, όμως αποκρύβονται από τη Διοίκηση για να παρουσιασθούν σε δεύτερη φάση, κάτι που συνιστά καταφανή παραβίαση της διαδικασίας αδειοδότησης.
  7. Η (δ) σχετική άδεια ψευδώς αναφέρει ότι «Η εργασία θα γίνει σε έκταση που ανήκει στο Δήμο Ιωαννιτών, στην Τ.Κ. Αμφιθέας. Πρόκειται για τα τεμάχια με αριθμό 188 και 189 της διανομής Αμφιθέας, με χρήση «βάλτος», όπως προκύπτει από το απόσπασμα Κτηματολογικού Πίνακα Διανομής Αμφιθέας». Όμως τα υπ’αριθμόν 188, 189 τα οποία απεικονίζονται στον πίνακα 5 (Βάλτος) του αποσπάσματος του κτηματολογικού πίνακα της αναμόρφωσης Αμφιθέας έτους 1994 ανήκουν κατά κυριότητα στο ελληνικό δημόσιο και δεν περιλαμβάνονται στις εκτάσεις που μεταβιβάσθηκαν κατά κυριότητα στης τέως κοινότητα Στρουνίου με την αριθ.10832/1961 απόφαση του Νομάρχη Ιωαννίνων. Αυτά βεβαιώνονται από το σχετικό υπ’αριθ. 4508/23-6-2004 έγγραφο του τμήματος Εποικισμού –Αναδασμού της πρώην Περιφέρειας Ηπείρου.
  8. Ακόμη και οι συντεταγμένες της (δ) σχετικής άδειας που αναγράφονται στον σχετικό πίνακα συντεταγμένων έργου (προβολικές συντεταγμένες ΕΓΣΑ ’87), είναι παντελώς εσφαλμένες, καθότι αφορούν όχι την περιοχή που γίνονται οι εργασίες, αλλά την άλλη μεριά του αναχώματος προς την υδάτινη επιφάνεια.
Στην παράγραφο 5.2 του (δ) σχετικού αναφέρεται ότι η άδεια είναι δυνατόν να καταργηθεί εφ’ όσον συντρέχουν οι λόγοι που αναφέρονται στις παραγράφους του άρθρου 13 του Ν. 3199/03.
Επειδή σε κάθε περίπτωση το εκτελούμενο έργο δεν τηρεί ούτε κατ’ ελάχιστο τις προϋποθέσεις και τους όρους που έχουν ταχθεί με την (δ) σχετική Άδεια, συντρέχουν τόσο οι λόγοι κατάργησή της, όσο και εφαρμογής των σχετικών διοικητικών και ποινικών διατάξεων του άρθρου 13 και 14 του Ν. 3199/2003, που ορίζουν ότι «Αρ. 13. 1.Σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα που ρυπαίνουν ή υποβαθμίζουν με άλλον τρόπο τα ύδατα ή παραβαίνουν τις διατάξεις του νόμου αυτού ή των κανονιστικών πράξεων που εκδίδονται κατ` εξουσιοδότησή του, καθώς και στους παραβάτες των όρων και των περιορισμών που καθορίζονται στις άδειες που προβλέπονται στο άρθρο 11, επιβάλλεται ως διοικητική κύρωση πρόστιμο από 200 ευρώ μέχρι 600.000 ευρώ, ανάλογα με την σοβαρότητα, τη συχνότητα και την υποτροπή της παράβασης, ανεξάρτητα από την ποινική ή την αστική ευθύνη ή τις διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από άλλες διατάξεις. 2. ………… Αρμόδια για τον έλεγχο και τη διαπίστωση της παράβασης είναι και τα Κλιμάκια Ελέγχων Ποιότητας Περιβάλλοντος, που προβλέπονται στο άρθρο 26 του Ν. 1650/1986. Στην περίπτωση αυτή το πρόστιμο επιβάλλεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων » Το άρ. 14 αντίστοιχα προβλέπει «1. Σε όποιον προκαλεί ρύπανση ή υποβαθμίζει με άλλον τρόπο τα ύδατα, με πράξη ή παράλειψη που αντιβαίνει στις διατάξεις του νόμου αυτού ή των κατ` εξουσιοδότησή του εκδιδόμενων διαταγμάτων ή αποφάσεων, καθώς και σε όποιον ασκεί δραστηριότητα ή επιχείρηση χωρίς την απαιτούμενη, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού ή των κατ` εξουσιοδότησή του εκδιδόμενων διαταγμάτων ή αποφάσεων, άδεια ή έγκριση ή υπερβαίνει τα όρια της άδειας ή έγκρισης που του έχει χορηγηθεί και υποβαθμίζει τα ύδατα, επιβάλλονται οι ποινικές κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 28 του Ν. 1650/1986
Επειδή ο Νόμος 4042/2012, εναρμονίζοντας την ελληνική νομοθεσία με την Οδηγία της Ε. Ένωσης για την ποινική προστασία του περιβάλλοντος τροποποίησε με το άρθρο 7 αυτού το άρθρο 28 του Ν. 1650/1986 και επέβαλε  αυστηρές κυρώσεις σε όσους υπερβαίνουν τα όρια της άδειας που τους έχει χορηγηθεί και σε όσους προκαλούν ρύπανση ή υποβάθμιση του περιβάλλοντος.
Επειδή οι εκτελούμενες εργασίες καταστρέφουν ένα από τα σπουδαιότερα ενδιαιτήματα της Ελλάδας, προστατευόμενο από την ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία, προκαλώντας ανεπανόρθωτη βλάβη στον υγροβιότοπο, με άγνωστες συνέπειες για την ενδημική και μεταναστευτική πανίδα, βάσει του άρθρου 8, παρ.4 του Ν.3200/1955 και του άρθρου 26 ΚΔΔ/σιας, με την παρούσα καταγγελία μας
σας καλούμε άμεσα και συντονισμένα:
  1. να προβείτε στην διακοπή των παράνομων εργασιών.
  2. Η ΕΥΕΠ να εφαρμόσει τα ανακριτικά καθήκοντα που της παρέχονται από τον Ν.4042/2012 άρθ.9 για την άμεση επί τόπου διαπίστωση της παράβασης της νομοθεσίας.
  3. Να επιβάλλετε τις αυξημένες κυρώσεις που προβλέπονται από το Ν.4042/2012 αρθ. 7, υλοποιώντας την επιταγή του ευρωπαϊκού και εθνικού δικαίου που επιτάσσει οι κυρώσεις να είναι «ανάλογες, αποτρεπτικές και αποτελεσματικές»
Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την συνεργασία σας,
παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση
και επιφυλασσόμαστε να ασκήσουμε το δικαιώματα που μας παρέχει το Σύνταγμα και η υφιστάμενη ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία προς πάσα κατεύθυνση για την διασφάλιση του φυσικού κεφαλαίου της λίμνης Παμβώτιδας και την υλοποίηση της βιώσιμης ανάπτυξης στη λίμνη.
Ολόκληρο το έγγραφο της καταγγελίας στον σύνδεσμο:
katagelia_17.05.2013


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More